Anniversary

Friday, March 22, 2013

Chan Rak Ter... (Aku Cinta Kamu)


Lama dah selesai baca novel ni.. Baru skrg sempat buat ulasan. Memang superb.. Tak rugi beli and baca tiap helaian.. Novel kedua Sara Aisya ni..



Dian dan Karn baru beberapa kali bertemu, namun telah berlaku satu kejadian yg tak disangka-sangka. Karn rupanya bukan orang sembarangan. Kerana status Karn itulah masalah rumit timbul dan Dian pun tidak menyangka akan terlibat sama. Karn diculik semasa keluar bersama Dian. Penculik memukul dan hampir2 memperkosa Dian.

Antara dialog Karn:

"Dan paling dahsyatnya... saya cuba paksa awak untuk sembuh. Kenapa saya tak boleh lebih bersabar? Kenapa saya pula yang sakitkan awak?"

" Saya tak boleh janji saya takkan bertindak terburu-buru kalau something terjadi kepada awak. Saya tak boleh janji saya takkan naik gila. Because it's something that my heart choose. Tapi satu yang boleh saya cakap... saya akan cuba jaga nyawa saya, selagi belum ajalnya. I'll protect myself so I can protect you,"

Apa yg terjadi pada Dian? Kenapa Karn cakap macam tu? Yang tu kena baca sendiri.

Disebabkan peristiwa itulah Karn semakin lama menyedari yg dia amat menyayangi Dian. Karn sangat melindungi Dian.

" Cik Dian sekarang dah jadi kelemahan tuan yang paling besar. She's your biggest weakness. And how do we know that he won't take advantage on that,"

Who is 'he'? Ehmmm...

Antara dialog Diaan:

"Tidak. Saya tak terima keputusan ini, dan saya takkan pergi,"

"Kalau saya tinggalkan Siripon sekarang, then awak akan kehilagan saya untuk selama-lamanya. Saya takkan kembali lagi'"

" Saya bukannya jenis orang yang membuat keputusan, hanya untuk berasa menyesal pada keudian hari. Once I decide,I'll see it through till the end,"

Keputusan... keputusan... keputusan... Apakah?

P/S: Untuk peminat novel saya memang rekomen novel ni untuk kalian baca.



Monday, March 4, 2013

Perempuan Yang Paling Aku Cinta (PYPAC)


ASSALAMUALAIKUM..

PYPAC...
At last, I got this book! Thanks to Fidah, tolong belikan drpd Acik Lana. Ada tandatangan lg. Haha..





Jom baca sinopsis:

Bunga : Melalui kehidupan dengan diri terpalit dengan 'kekotoran' bukanlah mudah bagi seorang gadis bernama Bunga. Kerana hanyut dan terleka di usia remaja, dia terlanjur perlakuan bersama Karl Hakimi yang memang terkenal dengan jolokan kasanova. Dirinya dibiarkan terkontang kanting menyesali keterlanjuran mereka tatkala lelaki itu melarikan diri ke luar negara.


Dugaan semakin perit apabila dia dibuang keluarga, ditendang dari kolej dan hidup penuh payah tanpa sesiapa di sisinya. Setiap kejerihan yang dilalui menerbitkan rasa benci dan dendam kepada Karl Hakimi. Tidak pernah dia membenci seorang manusia seperti mana dia membenci lelaki yang telah merosakkan seluruh hidupnya itu.

Karl Hakimi : Enam tahun hidup di luar negara, sekali lagi dirinya terlontar ke Malaysia kerana gerak hati yang terusik entah kenapa. Setahun berlalu, mainan takdir telah menemukan dia dengan gadis bernama Bunga sekali lagi. Biarpun Bunga pernah 'disentuh' olehnya, namun malang kerana dia tidak langsung mengingati gadis itu. Bayangan Bunga hilang di celah-celah puluhan wanita yang pernah dia dampingi.

Komitmen kerja akhirnya merantai kaki mereka bersama. Dari hari ke hari, perasaan di hati Karl Hakimi kian aneh. Terdengar pula kisah pahit tentang hidup Bunga gara-gara silapnya, jiwa terhentak keras. Tidak pernah dia terfikir ada hati yang begitu sengsara kerana sikapnya yang tidak bertanggungjawab.

Atas rasa kesal, Karl Hakimi cuba menebus kesilapannya dengan memenangi hati Bunga. Namun perjalanan itu tidak mudah, kebencian dan dendam Bunga setinggi gunung Himalaya. Dan kemunculan Elman serta lelaki misteri bernama Eusoff semakin menyulitkan langkahnya menuju ke hati gadis itu.

“You know what Karl? I’m tired! Haven’t you had enough? You can’t just do that.. leave and expect to come back like nothing’s wrong?.. ~ Bunga

“Although I lived without you before, I don’t know if I could do it now. I need you, I want you Bunga…” ~ Karl Hakimi.


Ajar Tahun1? Seronok ker?

Tak sangka pulak tahun ni kena ajar tahun 1. Ingat boleh lanak mintak ajar tahap 2 ke. Tp da diberi terima jelah, cuba lakukan sebaik mungkin. Ala, bukannya aku tak pernah ajar tahun 1. Mula2 posting pun dah ajar tahun 1 tapi 6 bulan jer. Last year pun ajar gak tahun 1. Cuma tak pernah jadi guru kelas tahun jer.




Ramai kut yg tak nak ajar tahun 1. Pada aku ok jer sebenarnya ajar tahun berapapun cuma kalau boleh takmau la stay kat satu2 tahun tu lama sangat. 8 tahun mengajar, pengalaman ajar tahun 1 adalah setahun setengah, tahun 2 - 2 tahun. Pengalaman ajar tahun 3 yg lama, 5 tahun. Tu yg igt tahun ni boleh ajar tahap 2 plak. Tp x dpt. Tak pelah, tugas tetap dilaksanakan dan cuba sehabis baik.

Ada seorang kawan berkata:
"Ramai cikgu yg boleh ajar Tahun 6, tapi bukan semua cikgu boleh ajar Tahun 1"

Saturday, March 2, 2013

Cinta Sambal Belacan.

Sekarang tengah layan novel ni... 
CINTA SAMBAL BELACAN.


Sinopsis
Pelbagai taktik yang dilakukan Tengku Azri untuk membuli Lily Athira yang telah diambil Puan Adila menjadi anak angkat apabila ibunya, Mak Esah meninggal dunia akibat darah tinggi. Bagi menguji kepandaian dan kecekapan gadis itu, Tengku Azri sanggup merujuk majalah resipi dan meminta gadis itu memasak menu pilihannya termasuklah membuat pelbagai jenis sambal belacan walaupun dia sendiri tidak pandai memakannya. Puan Adila yang sudah jatuh hati dengan gadis lepasan SPM itu berkeras mahukan gadis itu sebagai menantu. Tengku Azri yang memang tidak pernah melawan cakap mamanya menerima sahaja walaupun di sebalik itu ada perjanjian. Namun akhirnya perjanjian yang dibuat itu memakan diri. Dapatkah Tengku Azri memikatnya kembali?


“Tok umi tu dari dulu dah sibuk nak jodohkan Lily dengan pak su, tapi mama tak layan kehendaknya sebab mama nak Lily jadi isteri Ayie. Tapi kalau Ayie rasa dia tak sesuai dengan selera Ayie, mama tak boleh nak paksa. Kalau Ayie pilih Azzah tu, eloklah lepas kahwin nanti Ayie tinggal dengan keluarga dia.” - Puan Adila



Nampaknya gadis itu sudah pun melepasi tahap bulinya. Apa yang diarah semua dia tahu membuatnya. Apa lagi hendak dilakukan untuk menguji kepandaian dan kecekapan gadis itu? - Tengku Azri



Sepanjang dia mengurus anak bujang Puan Adila, Tengku Azri diperhati hanya suka membulinya dengan kerja-kerja rumah. Kalau dibulinya aku setelah berkahwin nanti macam mana? - Lily Athira

Novel2 sekarang jalan ceritanya lebih kurang jer.. Tapi kalau dah minat, layan kan jer.. haha.. Apa nak dikata...

Jangan Lupakan Aku

ASSALAMUALAIKUM...

Jom baca review tentang novel lagi. Kali ni novel Jangan Lupakan Aku, hasil tulisan Iza Safiya terbitan Alaf21 bawah Karangkraf.

.

Elza Zaharah dan Ilham Zackry, mereka bertemu bila Zara menjadi perunding ID untuk banglo Izack. Dorang tak pernah bertemu pun sepanjang Zara menjalankan kerjanya. Izack cuma pantau melalui setiausahanya dan 2 org sepupu yg sengaja dihantar. Zara mmg sangat komited dengan kerjanya. Hasil kerja pun mmg superb. Ibu Izack pula sgt berkenan dengan Zara, dan cuba menyatukan mereka. 

Satu hari tu Izack pernahlah ternampak Zara sedang tidur dlm surau kat banglo tu lepas kerja. Izack mula sukakan Zara. Tapi dia tak tunjukkan diri dia yg sebenar. Izack menyamar sebagai Adam yg bekerja di TNB. Izack selalu mengekori Zara. Sebagai Adam, Izack berjaya merapati Zara dan dapat ikut Zara balik kampung. Masa kat kampung nilah Zara tahu identiti sebenar Izack. Zara pulak sebenarnya pernah berkahwin (nikah gantung) tapi suaminya meninggal. Zara yg jaga family arwah suaminya.

Baru jer dorang kahwin, Izack kemalangan semasa di Desari dan mengalami kecelaruan ingatan. Izack ingat semua ahli keluarganya kecuali Zara. Yang paling sedih sekali Izack igt bekas kekasihnya, Nyiela. Kesian kat Zara masa ni, ada jugaklah part yg mampu menitiskan air mata aku dlm tempoh Izack hilang ingatan.

Izack kembali ke perangai lamanya 10 tahun dulu, masa bercinta dengan Nyiela. Pemabuk, kaki perempuan. Izack berusaha mencari Nyiela, dia juga tak dapat terima hakikat yg dia sudah beristeri. Kerana sayang, Zara membiarkan Izack menjejaki Nyiela. Izack juga sering marah2 kat Zara.

Walaupun tak igt kat Zara, Izack tetap merasakan sesuatu bila Zara tiada atau Zara bersama lelaki lain. Hinggalah satu hari Izack jumpa surat nikah mereka dan bila pemandu Izack, Elias berhenti kerja kerana tak sanggup tgk apa yg Izack lakukan pada Zara. Izack cari Elias dan minta Elias ceritakan segala-galanya. Izack dpt menerima dan dalam masa yg sama cuba mengenali Zara. 

Izack juga masih mencari bekas kekasihnya, Nyiela utk mencari jawapan kepada tentang seorang perempuan berambut panjang dan pandai bernyanyi yg sering hadir dalam mimpinya. Benarkah perempuan itu Nyiela? Bila dah berjumpa Nyiela apa yg terjadi? Bagaimana pula dengan Zara yang setia?

p/s: aku sangat suka dengan novel ni. Boleh bagi 5* kut..