Tuesday, March 29, 2011

Buat Seorang Isteri..


  1. Rasulullah saw menyebutkan di dalam hadithnya bahawa apabila suami pulang ke rumah dalam keadaan letih dan isteri melayan dengan baik, maka ia memperoleh pahala jihad.

  2. Wanita yang menjada adab rumahtangga akan masuk ke syurga 500 tahun lebih awal dari suaminya. Dia akan menjadi ketua 70000 malaikat dan bidadari. Wanita itu akan dimandikan di dalam syurga dan menunggang kuda yang dibuat dari permata yakut.

  3. Wanita yang menjaga solat dan puasa serta taat pada suami (selagi suami tidak melanggar syara’) akan diizinkan Allah memasuki syurga dari mana2 pintu.

  4. Wanita yang melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Pahala ini menunjukkan kasih sayang Allah kepada wanita yang melayan suaminya dengan ikhlas tanpa khianat sedikitpun, samada suaminya di rumah atau di luar rumah.

  5. Wanita yang mengurut suami tanpa di suruh akan mendapat pahala 7 lapis emas dan wanita yang mengurut suaminya setelah disuruh akan mendapat pahala 7 lapis perak.

  6. Wanita yang meninggal dalam keadaan suaminya redha akan masuk syurga.

  7. Wanita yang memandang suamiinya dengan penuh kasih sayag akan dipandang Allah dengan pandagnan rahmat. Semakin lama pandangan isterinya kepada suaminya, semakin besar rahmat Allah.

  8. Wanita yang tetap melayani suaminya dengan baik dalam keadaan suaminya marah, ia akan mendapat pahala separuh jihad.

Wahai isteri2, marilah sama2 kita berusaha menjadi isteri yg solehah.. Amin

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home