Anniversary

Wednesday, November 25, 2009

Cuti Sekolah...

Baru minggu 1st cuti, dah rasa x tau nak wat pe... Cam ni lah cikgu, bila time kita nak cuti susah betul nak dapat.. Tapi, seronok nye leh balik kampung lama sikit. Tak sabar nak tunggu sabtu ni..

Balik kg, Ooo balik kg, Ooo balik kg, hati girang...
walau pun perjalanan ke melaka tak jauh mana pun..


Bila dah jadi cikgu ni, teringat gak kat cikgu2 aku dulu.. Sebab tu lah aku suka sangat sajak Guru Oh Guru nukilan Dato Usman Awang...


Guru Oh Guru
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang Peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini sesiapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibukota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apapun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

walau pun murid2 skrg tidak seperti zaman aku sekolah dulu, tp sedikit sebanyak sajak ini mengingatkan pada cikgu2 aku dulu... thanks to all my teachers..

No comments: